Cukorcsipke házilag

A cukorcsipke gyönyörű kiegészítője lehet akár egy egyszerűbb tortának is, de amiatt is nagyon hálás anyag, mert millió lehetőség rejlik a felhasználásában.
Színezhető, vágható, na, és a készítéshez használt formák is szinte végtelen számban, méretben állnak rendelkezésünkre.
Az ára ezeknek a formáknak, ha itthon szerezzük be, természetesen, mint minden tortás cucc, csillagászati, emiatt érdemes távolabbra tekinteni ezügyben, így ugyanazon befektetéssel akár 3 sablonunk is lehet.
Én általában innen vásárolok a tortákhoz cuccokat.
Hatalmas önuralomra van szükség kivárni, míg megérkezik a csomag, de megéri!

Az első csipkém elkészítése előtt, mint mindig, most is a netet bújtam, millió filmet megnéztem, próbáltam ellesni a fogásokat.
Aztán receptet kerestem, és nekiálltam.
Rögtön egész jól sikerült, így megmaradt a lelkesedés.
A mostani adaghoz viszont egy másik, a korábbinál sűrűbb masszát próbáltam ki, és azt hiszem, maradok ennél! Könnyű vele dolgozni, a lesimításnál nem fordul ki a formából, kiszedéskor rugalmas, egyszóval, minden, ami korábban nehézséget okozott, megoldva!

A receptet Kiss Ibolykánál találtam, köszönet érte!

Akkor jöhet a munka!

Hozzávalók:

- 5 gr CMC por
- 20 gr porcukor
- 20 gr kukoricakeményítő
 - 2 gr tojásfehérje, vagy habcsók por (én a legelsőt, porok híján ugyanilyen mennyiségű tojásfehérjével készítettem, működött)
 - 5 gr glükóz szirup vagy méz
 - 100ml forró víz
 - igény szerint színezék, illetve egy csepp aroma
 - hófehér csipke eléréséhez titán-dioxidra van szükségünk, interneten beszerezhető, egy késhegynyit tegyünk ehhez a mennyiséghez

A por alapú hozzávalókat egy magas edénybe kimérjük, elkeverjük.
A mézet feloldjuk a forró vízben.
A mézes vizet hozzáadjuk a porokhoz, folytonosan kevergetve.
Nagyon sűrű masszát kapunk, ami nagy valószínűséggel csomósra sikeredik, de sebaj, egy botmixer, néhány másodperc és kész is a masszánk!
A víz mennyisége változtatható, ha nehezen dolgozunk az anyaggal, tovább hígítható.

Nekem amiatt vált be ez a recept, mert a hígabb, bár sokkal gyorsabban száradt, nem maradt ennyire rugalmas, könnyen túlszáradt, és töredezve jött ki a formából.

Ebből a mennyiségből én 12 csipkét készítettem, amik 30 centi hosszúak, és 5 - 8 centi magasak. Egy átlagos (25 centi átmérőjű) tortára nagyjából 2 és fél ilyen csipke kell, én mindig hárommal számolok, bármi történhet (szakad, törik, elázik, stb.).

A masszát a formába simítjuk, majd egy spatulával a felesleget lehúzzuk a képeken látható módon:

Forrás: http://www.austcakedecoratingnetwork.com

Ezután jöhet a szárítás, ami fontos része a munkának, és amelynek ideje mindenkinél egyéni, függ a forma méretétől, az anyaga vastagságától, a sütőtől, stb.
Én 90 fokos sütőben pontosan 25 percig szárítottam őket.
Akkor jó, ha szépen elindul a formából, de nem ragacsos, nem nyúlik nagyon.
Két formával dolgoztam, amíg az egyik a sütőben volt, a másikból kivettem a kész csipkét, és belesimítottam az anyagot a következőhöz.
Nagyjából fél napot vacakoltam velük, de a holt időkben végigtakarítottam a lakást. 
A kész csipkéket sütőpapír csíkokra fektettem. Ezeket egymásra pakolom egy dobozban.
Régi, megüresedett társasjáték dobozt ajánlok e célra, épp olyan hosszú, mint az átlag csipke csíkok, rengeteg belefér, kis helyen elfér.

Egy idő után rémülten tapasztaltam, hogy a páratartalomnak köszönhetően a csipkéim teljesen felpuhultak, ragacsossá váltak, a sütőpapírra ráragadtak.
Mikor az összessel végeztem, 3 rácsra felpakoltam, és visszatoltam a még meleg sütőbe nagyjából 3 percre, ahol újra kiszáradtak, és mehettek a dobozba.
Ez a művelet a tárolás után is bármikor elvégezhető, ha állásában is bepuhulna.

A kész csipkét kedvünkre alakíthatjuk, vághatjuk, rugalmas, mintha valóban textillel dolgoznánk.
A csipkéket hónapokig felhasználhatjuk, emiatt érdemes egyszer nekiveselkedni, és többet elkészíteni.
Felhasználáskor vízzel ragasztjuk a tortára. Én a tortát vizezem, és csak nagyon haloványan, mert a csipke könnyen szétázhat!

Jó munkát!

Néhány saját kép, segítségnek:

Ha szépen elindul, jöhet a kiszedés:

Határozott mozdulattal kihúzzuk a formából:

Vagy megfordítva az asztalra fektetjük, egyik kezünkkel lefogjuk, és lehúzzuk róla a formát:

Ilyen, amikor túlszárítjuk:

És ilyen, amikor kész, és örömködhetünk:





Megjegyzések

  1. Köszönöm a receptet, ki is próbáltam :) elsőre nem tökéletes, de én elégedett vagyok magammal és legfőképp a recepttel. http://maria-backerei.blogspot.de/2017/01/eletem-elso-cukor-csipkeje.html

    VálaszTörlés
  2. A cukorcsipkéhez, hol szerzed be az alapanyagokat?
    Köszönöm válaszod:-)
    szabomaria61@gmail.com

    VálaszTörlés
  3. CMC és tojásfehérje por kell hozzá, ezek azok a speciális dolgok, amiket a kisboltban nem tudsz... Itt a neten, ha beírod őket a keresőbe, számtalan webáruházat találsz, keresd ki, ahol a legjobb áron lesz, én is mindig ezt teszem, így nem is tudok egy boltot mondani...Mintákat pedig kizárólag külföldi, kínai oldalakról, hisz itthon ugyanonnan, ugyanazokat kapod meg horror áron! Jó csipkézést!

    VálaszTörlés
  4. Nem ég meg a sütőben a sablon,és a massza is 25 percig?

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Tündi vagyok!
    Szeretném kérdezni,hogy Én gyártottam egy pár darab cukor csipkét előre, hogy tudom tárolni?
    Válaszod előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsi a késői válaszért, talán még segít...én egy régi társasjáték-dobozban tárolom, sütőpapírral elválasztva.

      Törlés
  6. Segítsetek légyszi!Az enyém olyan mint a slájm nem szépen kenhető mit rontok el se a gyári porral se ezzel a receptel nem sikerül :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem, azóta már tökéletesek a csipkéid, ilynkor, ha ezt tapasztalod, mehet hozzá még forró víz!

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések