Színes, édes csodák - makaron



Már sokat hallottam, olvastam ezekről a csodaszép kis finomságokról, mire eljött az idő, hogy kipróbáljam elkészíteni.

Mint mindig, most is rengeteget olvastam, sok videót megnéztem, mire megtaláltam azt a receptet és elkészítési módot, aminél a ráfordított energia és idő arányban van az eredménnyel.
Szerencsémre az én sztorim nem úgy folytatódik, mint sok leírás; álmatlan éjszakákkal, és kukában végzett tepsinyi elrontott végeredménnyel.
Már az első sütésem jól sikerült. talán emiatt készítem azóta is.

Menet közben aztán néhány sütésnél én is szembesültem a tipikus problémákkal, de szerencsére mindig rájöttem az okokra, és így, tapasztalatszerzés útján tudom ma majdnem száz százalékos sikerrel sütni a makaronokat.

Ebben a leírásban végigvezetem a kedves olvasót a készítés folyamatán, és mesélek a hibákról, azok okairól.



1. A hozzávalók ( nagyságtól függően 20-25 betöltött makaronhoz):

- 50 gramm mandulaliszt
- 100 gramm porcukor
- 45 gramm tojásfehérje
- csipet só
- 1 evőkanál kristálycukor

2. Elkészítés menete:

- A mandulalisztet a porcukorral együtt ledaráljuk (kávédaráló, késes aprító, ami akad otthon)
- A tojásfehérjét a csipet sóval és a kristálycukorral kemény habbá verjük. Ha színezni szeretnénk, ilyenkor mehet hozzá a színezék, amivel kicsit még verjük.
- A kettőt összedolgozzuk. Spatulával, forgató (ahogy a piskótába  a habot forgatjuk), és nyomkodó mozdulatokkal végezzük, folyamatosan nézzük, mennyire vált folyóssá a tészta. Amikor szalagszerűen lefolyik már a spatuláról, akkor abbahagyjuk a kevergetést ( ha túlkeverjük, leragad sütéskor).
Jó módja az ellenőrzésnek, ha a spatuláról lefolyó masszával a tálba egy 8-ast írunk, ha nem szakad meg, folyamatosan le tudjuk írni, jó az állag!

- Sütőpapírra vagy szilikonlapra (létezik kifejezetten makaron sütéshez való szilikonlap kis körökkel) kb. 50 forintos nagyságú korongokat nyomunk. Középre tegyük be a nyomózsák végét, és ahogy nyomjuk, úgy terebélyesedik a korongunk, majd hirtelen mozdulattal kiemeljük belőle, és jöhet a következő! Ha sütőpapírra nyomjuk készítsünk kemyény lapból előre rajzolt, "örökké" használható mintát alá, hagyjunk ujjnyi közöket a körök között, el fog terülni a massza.
- Ha kinyomtuk a korongokat, néhányszor csapkodjuk a tepsit az asztalhoz, vagy (én így teszem) emeljük fel 15-20 cm magasra az asztaltól, és ejtsük vissza. A tésztában levő levegőbuborékocskák szépen előjönnek, és kipukkannak a tetején.
- A kinyomott korongokat kb. fél órán át pihentetjük, a cél, hogy a teteje bőrös legyen, hozzáérve ne ragadjon a kezünkhöz.
- 130-150 fokos sütőben 15-17 percig sütjük. Én először a nagyobb hőmérséklet, rövidebb idő verzióval dolgoztam, de néha megbarnult a tetejük, emiatt most a 130 fok, és 17 perc lett a nyerő, de természetesen ezt mindenkinek ki kell kísérleteznie a saját sütőjében!
- Hagyjuk a korongokat teljesen kihülni, csak ezután vegyük le a sütőlapról!  

3. A töltelék:
Nálam kétféle ízvilág készül, gyümölcsös és klasszikus. Mindkettőnek alapja tejszín-csoki, ehhez jön az ízesítés.

A gyümölcsös töltelék alapja:
- 2,5 dl tejszín vagy növényi hab
- 1 tábla (100 g) fehércsoki

A tejszínt felverjük, majd belekeverjük a finoman felolvasztott csokit. Ezt ízesítjük lekvárral, gyümölcspürével, saját gyümölcsfőzettel. Én gyümölcspasztákat használok, amiket rengeteg ízben meg tudunk venni, lekvárhoz hasonló, ám annál intenzívebb ízűek, és valódi gyümölccsel készültek.
Ezek használatával játszi könnyedséggel tudunk többféle ízű makaront nagy rákészülés nélkül tölteni, megcsináljuk az alapot, egy- egy kis tálkába kiveszünk és a különféle ízekkel elkeverjük.

A klasszikus ízek tölteléke ugyanígy készül, csak tej-illetve étcsokival. ehhez karamell, mogyoró, dió paszták, krémek adhatóak.

Mind az üres, mind a betöltött makaronokaz lefagyaszthatjuk, a fenti krémekkel a fagyasztóból kivéve azonnal fogyaszthatóak, és épp addig eltartható, mint a friss, kb. 4-5 napig.

4. Esetleges hibák, okaik:

- A tészta nem terül szépen, magas marad, a tetején csúcs van - nem kevertük el eléggé, nem érte el a kívánt állagot.
- Hosszú pihentetés ellenére sem alakul ki a bőrös réteg a korongok tetején - nagy a levegő       páratartalma, sajnos ilyenkor nem tudunk makaront sütni.
- Sütés közben a makaronok teteje megreped, féloldalasra sülnek - nem hagytuk elég ideig állni, nem   alakult ki a bőrös felszín
- A korongok teteje a sütési idő végére kissé besárgul, bebarnul, megváltozik a korongok szép élénk   színe - túl magas a sütési hőmérséklet, legközelebb alacsonyabb hőfokon süssük, kicsit hosszabb ideig
- A kisült, kész korongok a sütőlapra tapadnak - kevés ideig sültek, vagy túlkevertük a masszát
- A lapról leszedett korongoknak nincs talpa, üregesek lesznek - itt is a túlkeverés a ludas, próbáljuk   meg keverésnél azt a pillanatot elkapni, amikor már lefolyik, és ott azonnal abbahagyni!

5. Amiket én használok a sütéshez:

-  Mandulaliszt: általában a tortadekoracio.hu-n rendelem, néha akciósan tudok venni a Lidl-ben,   ezeknél jobb áron nem sikerült még sehol fellelnem.
- Színezékek: Candycool folyékony ételfesték - intenzív színek, remek az áruk - szintén   tortadekoracio.hu
- Ízek: étcsoki, tejcsoki, fehércsoki - Lidl, Aldi, Penny, Tesco sajátmárkás csokijait használom,   hasonló az áruk, jó minőségűek, az étcsokik min. 50%-osak, remekül működnek minden krémnél.
           paszták - tortadekoracio.hu - gyümölcspaszták rengeteg ízben, nagyon kiadósak, és finomak!
- Tejszín: - bármennyire is szentségtörés, én mindenhez növényi habot használok, miután az állati tejszín jópárszor cserbenhagyott. Decor Up a tortadekoracio.hu-ról, vagy a boltiak közül a Meggle, ezeknek nem érzek mellékízét, és a siker mindig garantált velük.
És mégegy ingyenreklám a tortadekoracio.hu-nak; nagyon barátságos áron kaphatóak nála a képen látható átlátszó makarontartó dobozok, 12 darab makaron tudunk beletenni, ezekben fagyasztom, tárolom a kész sütiket.

+1 tudnivaló - a tojásfehérje pihentetése: nálam a tojások nincsenek hűtőben soha. Szobameleg kamrában tartom a nyári legnagyobb melegben is ( a boltok is ugye), így én soha nem törtem fel előre napokkal és pihentettem a fehérjét. Nyilván, ha valaki hűtőben tárolja, ott más lehet a helyzet, valószínűleg nem árt, ha felveszi a szobahőmérsékletet a fehérje. Mivel ezirányú tapasztalatom nincs, aki hűtőben tartja a tojást, kísérletezze ki, nála ez hogyan működik.

Amiért "tollat" ragadtam, és ilyen hosszan leírtam a fenti tapasztalataimat, az volt, hogy segítséget kértek, adtam, és nagyon
nagy öröm volt, hogy a siker azonnali volt ott is, ráadásul gázsütővel!

Azt ajánlom tehát mindenkinek, aki kacérkodik a gondolattal, hogy kipróbálja a sütést, bátran fogjon neki!



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések