Hógömbös torta

Hógömbös tortát kért az egyik ismerősöm. A feladatot két oldalról is meg lehetett közelíteni. 1. Csinálok egy gömb alakú tortát, és kidíszítem. 2. csinálok egy igazi (ám ehető) hógömböt, amilyeneket régebben már megcsodáltam itt az interneten, különböző tortás oldalakon.
Természetesen a másodikat választottam.
Mint mindig, ha új technikával próbálkozom,most is napokig bújtam az internetet, leírásokat olvastam, videókat néztem, csak ezután álltam neki.
Az alábbiakban a zselébuborék elkészítésének menetét a saját tapasztalataim alapján osztom meg.

Zselatin gömbök készítése ehető hógömbhöz
6-10 lapzselatin, hideg víz
lufik, hurkapálcika, olaj, hungarocell tábla, vagy poharak
Ebből a mennyiségből 5-6 ilyen gömböt is elkészíthetnénk, azért ezt a mennyiséget ajánlom, mert ennyi folyadékban tudunk szépen mártani. A maradékot megolvasztjuk, egy kis csavaros üvegben tárolva később bármire felhasználhatjuk, vagy akár azonnal elhasználhatjuk kisebb gömbök gyártására.

Elkészítés:
Fújjuk fel a lufikat akkorára, amekkora gömböket készíteni szeretnénk. Kössük el jó szorosan, és rögzítsük a hurkapálcikához, úgy, hogy felfelé megálljanak.
Száríthatjuk poháron is, ez esetben a lufikba felfújás előtt tegyünk egy kevés vizet, ez rögzíti majd őket, és nem fognak eldőlni. De bármilyen rögtönzött megoldás megteszi, én egy hungarocell lapot bevágtam, és belehúztam a lufikat.
Töltsünk meg egy tálat hideg vízzel, majd adjuk hozzá egyenként, gondosan elválasztva a zselatinlapokat. Hagyjuk kb 10 percig a vízben.
Ha a lapok megpuhultak, óvatosan nyomkodjuk ki, tegyük egy kis lábasba, egy-másfél evőkanál vízzel.
Alacsony tűzön óvatosan melegítsük fel, de csak annyira, hogy a zselatin szépen felolvadjon, de ne legyen nagyon meleg. Ha túl meleg volna, hagyjuk kihűlni, épp annyira, hogy még folyékony legyen, de már inkább langyos.
Egy kevés olajat dörzsöljünk el a kezünkben, és finoman kenjük át vele a lufikat. Dörzsöljük bele, a lufik beszívják, így a jó. Ha fényes marad a felület, a zselatin lepereg róla.
Én kipróbáltam bekenés nélkül is, így is elvált a gömb a lufitól, bár ez kissé ijesztőbb módon, először az egész gömb összegyűrődött a lufival, de hagytam, és lassan visszaigazodott. Ha kell, kézzel belenyúlhatunk, és segíthetünk kialakítani a szép gömb formát.
A felolvadt zselatint tegyük keskeny edénybe, amibe ha belemártjuk a lufikat, akkor elég magasra felnyomjuk vele a híg zselatint, és mindenhol éri majd.
Mártsuk meg a lufikat. A mártás után kicsit hagyjuk lefolyni, és ha már nem csepeg, akkor felfordítjuk, és a pohárra, vagy a hungarocell lapon rögzítjük.
Kb. 10 perc múlva, amikor a gömbök már nem ragacsos tapintásúak, újra megmártjuk őket.
Van, aki a második mártást kihagyja, ezt egyénileg ki kell tapasztalni. Én most a hógömbnél csak egyszer mártottam, azt szerettem volna, ha minél áttetszőbb lesz.
Ha többet gyártunk, és a zselatinunk közben meg-megköt, ilyenkor kicsit melegítsünk rajta, hogy újra folyóssá váljon. 24 óráig szárítsuk szoba hőmérsékleten. Ha nincs türelmünk kivárni ezt a száradási időt, egy kis ventilátorral felgyorsíthatjuk a folyamatot.
Forrás: internet
Kibökjük a lufit, és hagyjuk, hogy elváljon a gömbről. Van, hogy ez hosszabb ideig is eltart, türelem, végül mindenhol elválik majd!
A gömbök alját ollóval a kívánt méretre, illetve egyenesre vágjuk.
Légmentesen záródó edényben, szoba hőmérsékleten a gömbök korlátlan ideig tárolhatóak.

Ugyanezzel az eljárással készíthetünk kis gömböket is, tortadísznek, ilyenkor többször, akár négyszer is bemártjuk a gömböket, színezhetjük, csillámport adhatunk a zselatinhoz. Illetve a még ragacsos gömböt csillámporba forgathatjuk
A kis gömbök szárítására egy tojástartó a legmegfelelőbb.
Ha nem lapzselatinnal, hanem zselatinporral dolgozunk, akkor 2 rész víz 1 rész zselatin az arány, ez azonban homályosabb végeredményt ad, tehát inkább a kisebb, színezett golyókhoz javasolt.

A maradék felolvasztott, színezett/csillámozott zselatint egy spatula segítségével kenjük el vékonyan egy enyhén megolajozott
sütőpapíron. Szép vékony ropogós hártyát kapunk. Ezt véletlenszerűre tördelt darabokban a tortára helyezhetjük a gömbök közé, konfettit gyárthatunk belőle, formákra vághatjuk.

A nagy, vékony gömbök állaga, kinézete olyan, mint a celofán, vagy befőző lapoké. Gyűrhető, nem törik, ám vékony, tehát nem árt azért óvatosan bánni vele.

Megjegyzések

  1. Szia. Én elkészítettem a leírás alapján, de mikor lejőtt a lufiról akkor összeesett nem maradt meg a forma. Mitől nem esik össze? Andi

    VálaszTörlés
  2. Szeretném kérdezni hogy tejszinhabra is tehető a gömb ? Köszönöm ❤️

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések