Receptesdi - fondant

Ma "ipari" mennyiségű fondant begyúrását terveztem, és elhatároztam, végre kiméregetem a pontos mennyiségeket akkor, ha mondjuk egy teljes zacskó zselatinnal szeretnék dolgozni.
Merthogy adva van a Kiskukta-féle fondant recept, mindenki azt használja, nagyon tuti, bevált, csak ha mondjuk 2 adagot készítettem, nem nagyon szórakoztatott a tizenkét kanál víz és társai kimeregetése...
Ha már méregettem, fotóztam is, és úgy gondoltam, megosztom az olvasóval az én fondant készítéssel kapcsolatos tapasztalataimat. Hátha segíti valaki munkáját.

Az első, és legfontosabb, a hozzávalók kérdése.

Zselatin - Horváth Rozis. A tortazselé, és hasonló csemegék felejtősek.

 
Porcukor - ez érdekes pontja a történetnek, sok elbaltázott, szemcsés, szakadós fondant után jöttem rá, hogy a hiba oka - mivel minden más ugyanaz - csakis a cukor lehet. És valóban, amióta csak ezt használom, mindig remek állagú, szép masszát kapok. Valamint arra is rájöttem, tök fölösleges szitálgatni, én ha úgy adódik, akár tömbökben szórom bele. Mert nem az a fontos, most mennyire finom, hisz a zselatinos lében úgyis szétolvad, hanem, hogy mennyire volt finomra őrölve a gyárban. A végén csak egy maradhatott, ez pedig a Sweet Family nevű cukor. Tesóban lehet fellelni.

Színezék - nálam a zselés állagú színező, illetve a por vált be. Ezekkel szép, intenzív színeket érhetünk el, nem kell belőle annyit a masszába pakolni, hogy elrontsa. Használhatunk természetesen folyékony színezőt is, szép pasztellszíneket kapunk. Ilyenkor azonban fontos, hogy a begyúráskor előírt víz mennyiségét csökkentsük a hozzáadott folyékony festék mennyiségével. Ha idegenkedünk a gyáritól, fessünk természetessel. Egy általam próbált ilyen festék a vöröskáposza levével való festés. jó sok káposztalevelet összefőztem nagyon kevés vízzel, hogy jó intenzív színt kapjak. Szűrés után ezt használtam egy az egyben a víz helyett a begyúrásnál. Nagyon finom, elegáns, pasztell lila lett az eredmény.

Ízesítés - itt szintén a paszta, illetve a minél koncentráltabb ízű aroma a nyerő. Ha folyékonyat tudunk csak beszerezni, szintén vonjuk le a mennyiségét a víz mennyiségéből. Ízesíteni nem kötelező, de sokszor nagyon feldob például egy narancsos csokitortát, ha a fondant is narancs ízesítést kap.
Nagyon jól beváltak nekem a Lidl-ben kapható kis üvegcsés aromák, nagyon kevéssel intenzív ízeket kapunk. Egy fájdalmam, csak összecsomagolva kapható, minden ízből van benne, és természetesen a legkedveltebbekből a legkevesebb...
Ha beszereztük a tuti hozzávalókat, kezdődjék a munka.
A zselatint és a vizet összekeverjük, gőz fölött összeolvasztjuk. Ne forraljuk, vagy melegítsük túl, épp csak fel kell oldódnia. Hozzáadjuk a zsiradékot, és a mézet, és kevergetve ezeket is hozzáolvasztjuk. Ha kész, ráöntjük a porcukorra, és jól elkeverjük.
Ha ilyenkor színezzük, kisebb munkával érhetünk el szép egyenletes színt.
Nem gyúrom túl keményre, mert álláséban keményedik még,  s irány a kis dobozkám, amiben a konyhában tartom. Nem kell hűteni, hetekig eltartható. A hűtőben úgy bekeményedik, ember legyen  a talpán, aki átgyúrja!
Legalább egy nappal előtte készítsük el, így tudunk majd vele szépen dolgozni.
Használat előtt átgyúrjuk, ilyenkor lehet még hozzáadni cukrot, ha túl lágynak találnánk.
Mindig jó erősen nyúljunk bele a zsiradékba gyúráskor, akkor nem fog a kezünkre tapadni, és egyáltalán nem árt meg neki. 
Ha figurákat szeretnénk készíteni, akkor sokkal keményebb masszára van szükségünk, és ilyenkor adjunk hozzá a porcukor mellett keményítőt is.
Nyújtani keményítőn tudjuk.

Végezetül a recept a nagy mennyiséghez:
  • 1 zacskó zselatin
  • 180 ml folyadék - alapvetően víz, de a színezék és aroma is ehhez számoódik
  • 4-5 evőkanál zsiradék (vaj, margarin, étolaj tetszőlegesen)
  • 4 evőkanál méz
  • kb. 4 zacskó porcukor, amennyit felvesz
Ebből a mennyiségből nagyjából két és fél kiló fondant lesz, három tortához kényelmesen elég.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések